در این نوشته با جواب تدبر صفحه 17 دین و زندگی دهم همراه شما هستیم.
جواب تدبر صفحه 17 دین و زندگی دهم
برای رسیدن به معیارهای انتخاب هدف، در ترجمه آیات تدبّر کنید و با تأمّل در آنها و ارتباط دادن آنها به یکدیگر، پیامهای زیر را تکمیل کنید و آیاتی را که این پیامها از آنها استخراج میشوند، مشخص نمایید.
– آنکس که تنها زندگی زودگذر دنیا را میطلبد، آن مقدار از آن را که بخواهیم – و به هرکس اراده کنیم – میدهیم؛ سپس دوزخ را برای او قرار خواهیم داد تا با خواری و سرافکندگی در آن وارد شود. سورهی اسراء، آیهی 18
– و آنکس که سرای آخرت را بطلبد و برای آن سعی و کوشش کند و مؤمن باشد، پاداش داده خواهد شد. سورهی اسراء، آیهی 19
– … بعضی از مردم میگویند: خداوندا به ما در دنیا نیکی عطا کن. ولی در آخرت هیچ بهرهای ندارند. سورهی بقره، آیهی 200
– و بعضی میگویند: پروردگارا به ما در دنیا نیکی عطا کن، و در آخرت نیز نیکی مرحمت فرما و ما را از عذاب آتش نگاه دار. سورهی بقره، آیهی 201
– اینان از کار خود نصیب و بهرهای دارند؛ و خداوند سریعالحساب است. سورهی بقره، آیهی 202
– آنچه به شما داده شده، کالای زندگی دنیا و آرایش آن است و آنچه نزد خداست بهتر و پایدارتر است؛ آیا اندیشه نمیکنید؟ سورهی قصص، آیهی 60
پیام | آیات مرتبط با پیام |
– برخی از هدفها و دلبستگیها محدود و پایانپذیر هستند و تنها پاسخگوی برخی از استعدادهای مادی ما هستند. – اگر کسی این هدف ها را به عنوان هدف اصلی برگزیند، ممکن است به مقداری از آن برسد. – اگر کسی فقط این هدف ها را انتخاب کند در آخرت بهرهای نخواهد داشت. – برخی هدفها پایانناپذیر و همیشگیاند و پاسخگوی استعدادهای مادی و معنوی بیشتری در وجود ما هستند. – اگر کسی این هدفها را به عنوان هدف اصلی برگزیند و سعی و تلاش کند به هدف خود خواهد رسید. – هدفهای پایانناپذیر همان هدفهای اخروی هستند. – هدفهای پایانپذیر همان هدفهای دنیوی هستند. – اصل قرار گرفتن هدفهای اخروی، مانع بهرهمندی انسان از نعمتهای دنیایی نمیشوند. – اگر هدفهای دنیوی اصل قرار گیرند، مانع رسیدن به هدفهای اخروی میشوند. | آیهی 18 سورهی اسراء و 200 بقره آیهی 18 سورهی اسراء آیهی 200 بقره آیهی 19 سورهی اسراء و 201 بقره آیهی 19 سورهی اسراء آیهی 19 سورهی اسراء، 201 بقره و آیهی 60 قصص آیهی 18 سورهی اسراء و 200 بقره آیهی 201 بقره آیهی 18 سورهی اسراء و 200 سورهی بقره |
نتیجه: برنامهریزی انسان باید دربرگیرندهی اهداف اخروی و اهداف دنیوی باشد و به گونهای تنظیم شود که اهداف اخروی اصل قرار گیرند و هدفهای دنیوی فرع و تابع آنها باشند. |