جواب تمرین صفحه ۲۱ ریاضی دهم انسانی
در این نوشته با جواب تمرین صفحه ۲۱ ریاضی دهم انسانی همراه شما هستیم.
جواب تمرین صفحه ۲۱ ریاضی دهم انسانی
۱ معادله های زیر را حل کنید.
\(۲{x^2} – 8 = 0\) الف
\(۲{x^2} – 8 = 0 \Rightarrow 2{x^2} = 8 \Rightarrow {x^2} = 4 \Rightarrow x = \pm 2\)
\((x + 2)(x – 3) = x – 3\) ب
\(\begin{array}{l}(x + 2)(x – 3) = x – 3 \Rightarrow (x + 2)(x – 3) – (x – 3) = 0\\\\ \Rightarrow (x – 3)(x + 2 – 1) = 0 \Rightarrow (x – 3)(x + 1) = 0\\\\ \Rightarrow \left\{ \begin{array}{l}x = – 1\\\\x = 3\end{array} \right.\end{array}\)
\({x^4} – 2{x^2} = 0\) پ
\({x^4} – 2{x^2} = 0 \Rightarrow {x^2}({x^2} – 2) = 0 \Rightarrow \left\{ \begin{array}{l}{x^2} = 0 \Rightarrow x = 0\\\\{x^2} = 2 \Rightarrow x = \pm \sqrt 2 \end{array} \right.\)
\({x^2} = x – \frac{1}{4}\) ت
\(\begin{array}{l}{x^2} = x – \frac{1}{4} \Rightarrow {x^2} – x + \frac{1}{4} = 0 \Rightarrow {(x – \frac{1}{2})^2} = 0\\\\ \Rightarrow x – \frac{1}{2} = 0 \Rightarrow x = \frac{1}{2}\end{array}\)
\(۲{x^2} – 8x = 0\) ث
\(۲{x^2} – 8x = 0 \Rightarrow 2x(x – 4) = 0 \Rightarrow \left\{ \begin{array}{l}x = 0\\\\x = 4\end{array} \right.\)
\({x^2} – 5x + 6 = 0\) ج
\({x^2} – 5x + 6 = 0 \Rightarrow (x – 2)(x – 3) = 0 \Rightarrow \left\{ \begin{array}{l}x = 2\\\\x = 3\end{array} \right.\)
\(\frac{{{x^2}}}{3} = x\) چ
\(\begin{array}{l}\frac{{{x^2}}}{3} = x \Rightarrow {x^2} = 3x \Rightarrow {x^2} – 3x = 0 \Rightarrow x(x – 3) = 0\\\\ \Rightarrow \left\{ \begin{array}{l}x = 0\\\\x = 3\end{array} \right.\end{array}\)
\({x^2} = 5 – {x^2}\) ح
\(\begin{array}{l}{x^2} = 5 – {x^2} \Rightarrow 2{x^2} = 5 \Rightarrow {x^2} = \frac{5}{2} \Rightarrow x = \pm \sqrt {\frac{5}{2}} \\\\ \Rightarrow x = \pm \frac{{\sqrt {10} }}{2}\end{array}\)
\({x^2} + 4x + 4 = 0\) خ
\({x^2} + 4x + 4 = 0 \Rightarrow {(x + 2)^2} = 0 \Rightarrow x + 2 = 0 \Rightarrow x = – 2\)
\(۹{x^2} + 3x – 2 = 0\) د
\(۹{x^2} + 3x – 2 = 0 \Rightarrow (3x + 2)(3x – 1) = 0 \Rightarrow \left\{ \begin{array}{l}x = \frac{1}{3}\\\\x = – \frac{2}{3}\end{array} \right.\)
\({(x – 3)^2} = 4\) ذ
\({(x – 3)^2} = 4 \Rightarrow x – 3 = \pm 2 \Rightarrow \left\{ \begin{array}{l}x – 3 = 2 \Rightarrow x = 5\\\\x – 3 = – 2 \Rightarrow x = 1\end{array} \right.\)
۲- از مربعی به ضلع ۶cm سه شکل رو به رو بریده شده است. مساحت باقی مانده \(۲۴c{m^2}\) است. طول ضلع کوچک بریده شده چقدر است؟
\( = {۶^۲} = ۳۶\) مساحت مربع
مساحت بریده شده برابر است با:
\( = {S_1} = {x^2}\) مساحت مربع کوچک
\( = {S_2} = x \times 2x = 2{x^2}\) مساحت مستطیل
\( = {S_3} = \frac{{\sqrt 2 x \times \sqrt 2 x}}{2} = {x^2}\) مساحت مثلث
\({S_1} + {S_2} + {S_3} = {x^2} + 2{x^2} + {x^2} = 4{x^2}\)
\( = ۳۶ – ۲۴ = ۱۲ = ۴{x^2}\) مساحت قسمت بریده شده
\( \Rightarrow {x^2} = 3 \Rightarrow x = \pm \sqrt 3 \)
\(x = – \sqrt 3 \) غیر قابل قبول است چون اندازه ضلع منفی نمی شود. بنابراین طول ضلع کوچک بریده شده برابر \(x = \sqrt 3 \) می باشد.
۳- معادلهٔ درجه دومی بنویسید که x=2 و x=-3 جواب های آن باشد.
\(\begin{array}{l}\left. \begin{array}{l}x = 2 \Rightarrow x – 2 = 0\\\\x = – 3 \Rightarrow x + 3 = 0\end{array} \right\} \Rightarrow (x – 2)(x + 3) = 0\\\\ \Rightarrow {x^2} + x – 6 = 0\end{array}\)
۴- معادلهٔ درجه دومی بنویسید که x=1 ریشهٔ مضاعف آن باشد.
\(x = 1 \Rightarrow x – 1 = 0 \Rightarrow {(x – 1)^2} = 0 \Rightarrow {x^2} – 2x + 1 = 0\)
۵ در معادلهٔ \(:{(x – 1)^2} = K\)
الف جواب این معادله را در صورت وجود به ازای K=2، K=4، K=0 و K=-9 به دست آورید.
\(\begin{array}{l}{(x – 1)^2} = K \Rightarrow x – 1 = \pm \sqrt K \Rightarrow x = 1 \pm \sqrt K \\\\K = 2 \Rightarrow x = 1 \pm \sqrt 2 \Rightarrow \left\{ \begin{array}{l}x = 1 + \sqrt 2 \\\\x = 1 – \sqrt 2 \end{array} \right.\\\\K = 4 \Rightarrow x = 1 \pm \sqrt 4 = 1 \pm 2 \Rightarrow \left\{ \begin{array}{l}x = 3\\\\x = – 1\end{array} \right.\\\\K = 0 \Rightarrow x = 1 \pm \sqrt 0 \Rightarrow x = 1\\\\K = – 9 \Rightarrow x = 1 \pm \sqrt { – 9} \end{array}\)
به ازای K=-9 جواب ندارد.
ب به ازای چه مقادیری از K معادله ریشهٔ مضاعف دارد؟
به ازای K=0
پ به ازای چه مقادیری از K معادله دو ریشهٔ حقیقی دارد؟
به ازای K>۰ (مقادیر مثبت K)
ت به ازای چه مقادیری از K معادله ریشهٔ حقیقی ندارد؟
به ازای K<0 (مقادیر منفی K)
۶- برای ساخت تابلوی راهنمایی «یک طرفه» روی یک پل، مطابق شکل زیر از برچسب های آبی و سفید استفاده می شود. هزینهٔ \(۱c{m^2}\) برچسب سفید ۳۰ تومان و هزینهٔ \(۱c{m^2}\) برچسب آبی ١٠ تومان است. مجموع هزینهٔ برچسب های سفید و آبی ۲۷/۰۰۰ تومان شده است.
الف اندازهٔ x چقدر است؟
مساحت مستطیل سفید + مساحت مثلث سفید = مساحت فلش
\( = \frac{1}{2} \times 3x \times 2x + x \times 2x = 5{x^2}\)
هزینه برچسب سفید:
\(۵{x^2} \times 30 = 150{x^2}\)
فلش – مستطیل تابلو = مساحت قسمت آبی
\( = ۶۰ \times 40 – 5{x^2} = 2400 – 5{x^2}\)
هزینه برچسب آبی:
\((۲۴۰۰ – ۵{x^2}) \times 10 = 24000 – 50{x^2}\)
\( \Rightarrow 150{x^2} + 24000 – 50{x^2} = 27000\) 27000 = مجموع هزینه ها
\(۱۰۰{x^2} = 3000 \Rightarrow {x^2} = 30 \Rightarrow x = \pm \sqrt {30} \)
\(x = – \sqrt {30} \) غیر قابل قبول است.
ب اگر در این تابلوی راهنمایی، مطابق شکل روبه رو علاوه بر چسب سفید و آبی از خطوط برچسب شبرنگ زرد استفاده کنیم که هزینهٔ 1cm آن ۱۰۰ تومان است، هزینهٔ رنگ آمیزی تابلو 34/800 تومان می شود. در این حالت اندازهٔ x چقدر است؟
\({a^2} = {(x + \frac{x}{2})^2} + {(2x)^2} = \frac{{25}}{4}{x^2} \Rightarrow a = \pm \frac{5}{2}x \Rightarrow a = \frac{5}{2}x\)
\( = ۲a + 3x + 2(2x) = 2(\frac{5}{2}x) + 3x + 4x = 12x\) محیط فلش
\( = ۱۵۰{x^2} + 24000 – 50{x^2} + 1200x = 34800\) هزینه برچسب زرد
\( = ۱۵۰{x^2} + 24000 – 50{x^2} + 1200x = 34800\) هزینه رنگ آمیزی تابلو
\(\begin{array}{l} \Rightarrow 10\,0{x^2} + 1200x – 10800 = 0 \Rightarrow {x^2} + 12x – 108 = 0\\\\ \Rightarrow (x + 18)(x – 6) = 0 \Rightarrow x = 6\end{array}\)
جواب x=-18 غیر قابل قبول می باشد.
برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.
42 دیدگاه ها
کمرم دوتکه شد چ زیادهههه مغزم منفجررر
سلام این ریاضی ها برای ماهایی که انسانی هستیم بدرد نمی خوره درست ولی موقع کنکور اگر درصد ریاضی که میزنی خوب باشه میتونی دانشگاه رشته هایی که مربوط به ریاضی هم هست شرکت کنی
ناشناس محترم بر فرض مثال که ریاضی نبود جز دروس انسانی ،منطق و فلسفه که هستن،درک اون ها هم مثل ریاضیه!
حالا ریاضی که چیزی نیست درس عمومی هست زیاد به کار نمیاد تو انسانی درس های تخصصیتون رو میخواین چیکار کنید که کلا به چوخ میرید
با تشکر فراوان از همه شما عزیزان
ممنون
خدایا درسای الکی واسمون گذاشتن کمکمون کن
👌👍👏👏
سوال یک قسمت د روی سوال تو خود کتاب هم غلط هستش هیچ دو عددی نداریم که ضربشون بشه 2- و حاصل جمعشون درحالی که مختلف علامت ن بشه 3😐
عدد ۱و۲ ضربشون میشه ۲
و جمعشونم که میشه ۳ ولی اونو فکر کنم دیگه کاری به علامتا نباید داشته باشیم🤷
عالی
خوبه اما میریم سر کلاس عین خر تو گل می مونیم، 🤣🤣🤣🤣
بله درسته
عالی بود کمرم شکست تا نوشتم ولی هیچی نفهمیدم😅
عالی خیلی مفید آسون وقابل فهم واقعا خیلی خوبه
کمرم ب چخ رفت تا نوشتم🗿🇮🇷
ولی دمتون گرم
خوب بود اما وقتی معلم گفت توضیح بده معلوم میشه😅💔
عالی ولی سرکلاس هیچی بلدنیستیم،😂😂
بدبخت شدیم
آخ نَنَ جان😅
🗿
والا من نمیدونم این مدل ریاضیات کجای زندگی به کارمون میاد😕
هر روز ازش استفاده میکنی خودت متوجه نیستی😅🖤
ما هر روز تو زندگی داریم معادله درجه دوم حل میکنیم؟😐
ما مثلا میریم مغازه میگیم یک ب توان دو به علاوه x؟😐
اره چیزای ساده بدرد میخوره مثل ضرب و تقسیم و جمع و تفریق
ولی اینا برا مایی ک انسانی هستیم هیچ کاربردی نداره
تامام🙌🏻😐
حققققققق
به کی داری اینا رو میگی ما هر چقدر بگیم حرفمون معنی نداره فقط باید یاد بگیریم هرچن هیچی یاد نمیگیریم قبلی هارو هم فراموش میکنیم????
اون آقا مضورشان برای مثال به فکر زدنمون کمک میکنه که وقتی بتونیم هم چین معادله هایی رو حل کنیم فردا پسفردا بتونیم واسه زندگی مون به X برسیم
مثلاً کجا؟
تشویق👏👏💙
تشویق👏
کنکور
حق
جوابا خیلیی بزرگه
شرمنده میگم کوتاه کنن😂😂😂
مختصر کن تو
ببخشید میگیم کوچیک کنن
ما همه میگیم ممنون اما وقتی بریم سر کلاسم معلم بد بختمون میکنه🤣🤣
والا
خیلی خوبن اما جوابا طولانین
بله
ای دهنت چه حق گفتی🚶♂️😂
👌👍👏👏
دقیقا
ممنون