آپدیت

جواب صفحه ۱۸ تفکر و سواد رسانه دهم ❇️ عکس و مکث و فعالیت در خانه

18 4

در این نوشته با جواب صفحه ۱۸ تفکر و سواد رسانه دهم همراه شما هستیم.

جواب عکس و مکث صفحه ۱۸ تفکر و سواد رسانه دهم

جواب صفحه 19 تفکر و سواد رسانه دهم
جواب صفحه ۱۹ تفکر و سواد رسانه دهم

در این تصویر متوجه استقبال و توجه بیش از اندازه به رسانه های جدید و ناآگاهی و عدم توجه به کتاب و کتابخوانی و تعقل (تفکر) که ما امروزه شاهد آن هستیم می شویم.

جواب فعالیت در خانه صفحه ۱۸ تفکر و سواد رسانه دهم

با راهنمایی معلم و توافق همکلاسی ها یک فیلم سینمایی را انتخاب و در آن، متن، زیر متن و فرا متن را مشخص کنید. موارد زیر، برخی از مواردی است که می توانید به آنها توجه کنید:

فیلم (Interstellar) بین ستاره ای و فیلم سینمایی “شوالیه تاریکی” (The Dark Knight)

۱- نام شخصیت های مثبت و منفی در فیلم و ویژگی های شخصیتی آنها چگونه است؟

فیلم (Interstellar) بین ستاره ای

شخصیت مثبت فیلم: کوپر و آملیا / شخصیت منفی فیلم: پروفسور برند

فیلم سینمایی “شوالیه تاریکی” (The Dark Knight):

شخصیت مثبت:
بتمن / بروس وین (Christian Bale) – او قهرمان داستان است که با اخلاقیات قوی و تعهد به عدالت شناخته می‌شود. بتمن حاضر است برای حفاظت از گاتهام، از هویت شخصی و خوشبختی خود بگذرد. او نماد مقاومت در برابر فساد و ظلم است.

شخصیت منفی:
جوکر (Heath Ledger) – شخصیت منفی اصلی فیلم است که با هرج‌ومرج و بی‌نظمی شناخته می‌شود. جوکر هیچ انگیزه مالی یا مادی ندارد؛ بلکه هدفش ایجاد هرج‌ومرج و نمایش ضعف‌های انسانی است. او نمایانگر جنبه تاریک جامعه و پتانسیل خودویرانگری آن است.

۲- چگونه از دوربین، نور، موسیقی و تدوین برای روایت داستان و جذابیت آن استفاده کرده است؟

فیلم (Interstellar) بین ستاره ای:

از دوربین، نور، موسیقی و تدوین به صورت کاملاً حرفه ای و در خور یک فیلم علمی تخیلی استفاده کرده بودند که مخاطب به گونه ای خود را حاضر در صحنه فیلم تلقی می کرد.

فیلم سینمایی “شوالیه تاریکی” (The Dark Knight):

دوربین:
نولان از زاویه‌های دوربین غیرمتعارف و نماهای نزدیک برای خلق حس تعلیق و استرس استفاده می‌کند. صحنه‌های اکشن با حرکات سریع دوربین و برش‌های کوتاه تدوین شده‌اند تا هیجان را افزایش دهند.

نور:
استفاده از نور و سایه‌ها در این فیلم به‌طور خاص برای خلق جو تاریک و پیچیده گاتهام موثر است. صحنه‌های مربوط به جوکر عمدتاً با نورهای خفیف و سایه‌دار فیلم‌برداری شده‌اند که حس هرج‌ومرج و ناشناخته بودن را تقویت می‌کند.

موسیقی:
موسیقی هانس زیمر با تم‌های سنگین و آشفته، احساسات تماشاگران را تقویت می‌کند. تم موسیقی مرتبط با جوکر اغلب تیز و ناهنجار است، که به اضطراب و پیش‌بینی رفتار غیرقابل‌پیش‌بینی او کمک می‌کند.

تدوین:
تدوین فیلم با تغییرات سریع و متنوع در ریتم روایت، حس هیجان و تنش را در طول فیلم افزایش می‌دهد. استفاده از کات‌های سریع در صحنه‌های اکشن و تغییرات ناگهانی در زاویه دید، باعث ایجاد حس فوریت و خطر می‌شود.

۳- پایان بندی فیلم (تلخ یا شیرین، سرنوشت قهرمان، فرجام شخصیت ها و …) در هدف نهایی فیلمساز چه تأثیری دارد؟

فیلم (Interstellar) بین ستاره ای:

در وقایع این داستان این فیلم کره زمین با آفت های مضر و مخرب گیاهی خاصی مواجه شده است و در پی آن کره زمین با بحران کمبود اکسیژن روبرو می شود و زندگی را در زمین برای انسان ها تهدید می کند. همچنین در این فیلم فضانوردانی حضور دارند که از طریق یک کرم چاله ای در فضا سفر می کنند تا سیاره ای قابل زندگی و حیات پیدا کنند و شخصیت اصلی فیلم (کوپر) در فضای چهار بعدی با دخترش (آملیا) ارتباط برقرار می کند.

فیلم سینمایی “شوالیه تاریکی” (The Dark Knight):

پایان‌بندی:
فیلم با قربانی شدن نام بتمن به پایان می‌رسد؛ او مسئولیت جنایات هاروی دنت (شوالیه سفید) را به عهده می‌گیرد تا امید مردم به عدالت و قهرمانی از بین نرود. این پایان تلخ اما پرمعنا است و نشان می‌دهد که قهرمان واقعی کسی است که حاضر است همه چیزش را برای دیگران فدا کند.

تأثیر بر هدف نهایی:
پایان‌بندی فیلم تأکید می‌کند که عدالت و خیر ممکن است در دنیای واقعی پیچیده‌تر و خاکستری‌تر از آن چیزی باشند که به‌نظر می‌رسند. این پایان به هدف نهایی فیلمساز در نمایش تقابل بین خیر و شر و تحلیل اخلاقی رفتارهای قهرمانان کمک می‌کند.

۴- آیا مخاطبین مختلف (برحسب سن، جنسیت، قومیت، فرهنگ و …) برداشت های یکسانی از این فیلم دارند؟

فیلم (Interstellar) بین ستاره ای:

تا حدود زیادی بله؛ تقریباً برداشت یکسانی دارند.

فیلم سینمایی “شوالیه تاریکی” (The Dark Knight):

برداشت مخاطبین می‌تواند بسته به سن، جنسیت، و پیش‌زمینه فرهنگی متفاوت باشد. برای مثال، برخی مخاطبان ممکن است جوکر را به‌عنوان نمادی از آنارشیسم و انتقاد از ساختارهای اجتماعی ببینند، در حالی که برخی دیگر ممکن است او را صرفاً یک جنایتکار بی‌رحم بدانند. همچنین، برداشت از بتمن نیز می‌تواند متفاوت باشد؛ برخی او را به‌عنوان قهرمانی اخلاق‌مدار می‌بینند، در حالی که دیگران ممکن است روش‌های او را بسیار افراطی و نادرست تلقی کنند.

۵- پِی رنگ (سیر فیلمنامه، وقایع حاشیه ای که به متن اصلی اضافه شده است، نوع روایت و …) چگونه است؟

فیلم (Interstellar) بین ستاره ای:

پِی رنگ فیلم: این فیلم سیر در فضا و آینده را نشان می دهد.

فیلم سینمایی “شوالیه تاریکی” (The Dark Knight):

سیر فیلمنامه:
داستان فیلم به‌صورت غیرخطی و با استفاده از فلاش‌بک‌ها و تغییرات زمانی روایت می‌شود. داستان اصلی پیرامون تقابل بین بتمن و جوکر می‌چرخد، اما در کنار آن، داستان‌های فرعی مانند سقوط هاروی دنت نیز وجود دارد که به عمق داستان و پیچیدگی آن می‌افزایند.

نوع روایت:
نولان از تکنیک‌های مختلف روایی برای ایجاد تعلیق و پیچیدگی در داستان استفاده می‌کند. روایت فیلم به گونه‌ای است که مخاطب تا پایان داستان نمی‌تواند پیش‌بینی دقیقی از سرنوشت شخصیت‌ها داشته باشد، که این امر باعث می‌شود فیلم جذاب‌تر و تاثیرگذارتر باشد.

برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.

امتیاز شما به این مقاله

3 از 11 رای

+ارسال دیدگاه