جواب گفت و گوی کلاسی صفحه ۲۱ تفکر و سواد رسانه ای دهم
در این نوشته با جواب گفت و گوی کلاسی صفحه ۲۱ تفکر و سواد رسانه دهم همراه شما هستیم.
جواب صفحه ۲۱ تفکر و سواد رسانه دهم
بخشی از یک برنامۀ تلویزیونی را که خودتان با توافق دبیر محترمتان ضبط کردهاید، در کلاس تماشا، و با پرسشهای زیر آن را بررسی کنید.
فرض کنیم که شما بخشی از برنامه تلویزیونی “کتابباز” را انتخاب کردهاید که یک برنامه فرهنگی با محوریت معرفی کتاب و ترویج مطالعه است. این برنامه به میزبانی سروش صحت، نویسنده و بازیگر معروف ایرانی، اجرا میشود.
۱. برنامۀ منتخب شما کدام ساختار، قالب یا گونۀ ارائۀ پیام از طریق تلویزیون را دارد؟
“کتابباز” از قالب فرهنگی-آموزشی و گفتوگومحور استفاده میکند. این برنامه در قالب گفتگوهای صمیمی با نویسندگان، مترجمان، و کتابدوستان، به معرفی کتابها و ترغیب مخاطبان به مطالعه میپردازد.
۲. چه مفاهیم و موضوعاتی به شیوهٔ مستقیم و غیرمستقیم در این برنامه منتقل شده است؟
- مفاهیم مستقیم:
معرفی کتابها، بررسی محتوا و پیامهای اصلی آنها، ترویج فرهنگ مطالعه، و به اشتراکگذاری تجربیات شخصی مهمانان درباره کتابها و نویسندگی. - مفاهیم غیرمستقیم:
تأکید بر اهمیت دانش و آگاهی در زندگی، تشویق به تفکر انتقادی و عمیق، و نشان دادن اینکه کتابخوانی میتواند پلی به سوی ارتقای فردی و اجتماعی باشد.
۳. چه کسی تولیدکننده و مالک پیام است؟
تولیدکننده و مالک پیام، شبکه نسیم به عنوان یکی از شبکههای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران است. همچنین، سروش صحت به عنوان مجری و نویسنده برنامه، نقش مهمی در شکلگیری پیامها و محتوای برنامه دارد.
۴. چه کسانی جامعهٔ هدف یا استفادهکنندگان این برنامه هستند؟ چرا این پیام فرستادهشده است؟
- جامعه هدف:
جوانان، بزرگسالان، دانشجویان، اهل فرهنگ و هنر، و تمام کسانی که به کتاب و مطالعه علاقهمند هستند. - دلیل ارسال پیام:
ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه، افزایش آگاهی و دانش عمومی، و ایجاد بستری برای بحث و گفتگو درباره موضوعات مهم فرهنگی و اجتماعی.
۵. چه سبک زندگی، ارزشها و نظریاتی در این پیام ارائه یا از آن حذفشده است؟
- ارائه شده:
تأکید بر اهمیت کتاب و مطالعه به عنوان بخشی از سبک زندگی سالم و فرهنگی، ارزشهایی مانند دانشافزایی، آگاهی اجتماعی، و رشد فردی از طریق کتابخوانی. - حذف شده:
موضوعات و سبک زندگی مرتبط با فرهنگ مصرفگرایی، زندگی سطحی و سرگرمیهای زودگذر کمتر در این برنامه مورد توجه قرار گرفتهاند.
۶. آیا این پیام در هر فرهنگ، جامعه، زمان و مکان دیگری، همین معانی آشکار و پنهان را دارد؟
پیام برنامه “کتابباز” در بسیاری از فرهنگها و جوامع دیگر نیز میتواند معانی مشابهی داشته باشد، زیرا تشویق به مطالعه و ارتقای دانش، ارزشهایی جهانی هستند. با این حال، برداشت از این پیامها ممکن است بسته به فرهنگ، سطح سواد، و علاقهمندیهای خاص جوامع مختلف متفاوت باشد. در جوامعی که مطالعه و کتابخوانی کمتر مورد توجه است، این پیامها ممکن است تأثیر کمتری داشته باشند یا نیاز به بومیسازی محتوا برای جلب توجه بیشتر وجود داشته باشد.
برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.